בלוג

מאה שנה של פיגומים ועוד כמה דברים…

כידוע מדינת ישראל הוקמה בשנת 1948. לפני כן שלטו בחבל ארץ נפלא זה הבריטים, הם שלטו אף בירדן הסמוכה ובעוד כמה מקומות באסיה וביבשת צפון אמריקה. לאנגלים מסורת ארוכת שנים של הנדסה בניית רכבים, מטוסים אוניות משא ואף שיטות בנייה מתקדמות ופיגומים שהינן חלק מההמצאות לבנייה המודרנית מתחילת המאה הקודמת.

החל משנת 1920, תחילת התיעוש העיור וההגירה לערים הגדולות והתחלת הבנייה לגובה היה צורך בבנייה של מערכת חיצונית מודולרית וזמנית מחוץ למבנה הקבע, אשר תסייע לבנייה וחיזוק וחיפוי של מבנה הקבע.

האנגלים פיתחו את הפיגום המוכר -הישראלי אשר כלל מערכת צינורות אורכיים ומשטחי דריכה מעץ עם חיזוקים ומעקות מעץ. מערכת הפיגום הישן הייתה נכונה לשנים של תחילת המאה הקודמת, אשר התאפיינה בבנייה לגובה של יותר מ-2-3 קומות.

אך עם התקדמות הבנייה והעלייה לגובה רב יותר מ 2-3 קומות ובנייה של מגדלי מגורים היה צורך במערכת חזקה יותר בטיחותית יותר העשויה מרכיבי פלדה ברזל ומחוזקת כך שתוכל לעמוד בעומסים של גובה רב העולה על 2-3 קומות, למעשה אפילו עד ל -50 קומות.

מדוע אם כן, "נתקענו" עם פיגומים שפותחו ויוצרו לפני יותר מ-100 שנה. התשובה לכך הינה, מיד עם הקמת מדינת ישראל באמצע המאה (1948) הבריטים חזרו לבריטניה, והם לא חזרו לבד הם לקחו איתם את האוניות, מסילות הברזל וקרונות הרכבת אך דאגו להשאיר לנו פה ירושה נאה.

אל לנו לזלזל בירושה שהשאירו האנגלים – לאותם שנים היה בכך די והותר – מסילות ברזל, בתי זיקוק לנפט ומפות ששרטטו הבריטים לחלוקת הארץ והשלל, אפילו מנהגי נימוס ושולחן עבור הילידים הפרימיטיביים, הבריטים דאגו להשאיר לנו גם פיגומים.

אך השנים חלפו ואפילו הבריטים השתנו. מכוניות הם כבר לא מייצרים ואפילו לא מסילות ברזל, בתי זיקוק צריך פחות עם היפניות ההיברידיות וגם מכרות הפחם שהפכו את אנגליה לבריטניה הגדולה נסגרו ועומדים בשיממונם.
משהו מהירושה בכל זאת נשאר מהבריטים – בישראל נשארו מערכות פיגומים ישנים ובלויים מברזל ועץ אשר מתאימים למאה אחרת ולא לשנת 2020. ועל כן, צדקו הקברניטים שבחרו לשנות שיטה ולעבור לפיגום בטוח שכל רכיביו מפלדה מגולוונת ועם תקן אירופאי מתקדם.

עכשיו לנו רק נותר לא להישאר מאחור ולבחור את השיטה הטובה ביותר -והיא השיטה הגרמנית, שמתקדמת, יעילה ובטוחה יותר מכל השיטות האחרות – יותר מהאיטלקים יותר מהספרדים והרבה יותר מהסינים והתורכיים.
לכם נותר לפנות לעוז לבנייה על מנת לרכוש או להשכיר פיגומים איכותיים בתקן גרמני לעבור הדרכה לעבודה נכונה ולצאת לדרך ברוכים הבאים לשנת 2020 בציוד ובשיטות העבודה.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

הערכת חסר בתחזיות למחסור חמור בציוד פיגומים בישראל

הערכת חסר בתחזיות למחסור חמור בציוד פיגומים בישראל

בחודש דצמבר 2019 פורסמה כתבתו של עופר פטרסבורג באתר ידיעות אחרונות, כתבה זו שכותרתה: "מחלוקת בין משרד העבודה לבין מכון התקנים הישראלי על יישום תקן…

המשך קריאה
מה בין תקן רשמי לתקן מחייב והשפעתם על תקן הפיגומים הישראלי החדש ת

מה בין תקן רשמי לתקן מחייב והשפעתם על תקן הפיגומים הישראלי החדש ת"י 1139

לפי חוק התקנים התשי"ג 1953, מכון התקנים הישראלי הינו הגוף האחראי על רגולציה (אסדרה) של קביעת תקנים, בדיקת מוצרים לעמידה בתקן וקידום של האכיפה של…

המשך קריאה